Zielepedia.pl to strona o ziołach. Ma charakter wyłącznie informacyjny i nie zastąpi konsultacji lekarskiej.

Kontakt: info@zielepedia.pl

Informacje o stronie

 

 

"Wszystkie łąki i pastwiska, wszystkie góry i pagórki są aptekami." ~Paracelsus

 

Zioła uprawiane we własnym ogródku mogą być wykorzystane również jako dodatek do kąpieli. Możemy w tym celu użyć pojedynczego zioła lub mieszanki ziołowej.

 

Przykład zastosowania pojedynczego zioła:

 

50-100g ziół układamy na kawałku cienkiego materiału, np. muślinu. Związujemy tworząc mały woreczek, który zawieszamy na kranie, tak aby płynąca z niego woda napełniająca wannę przepływała przez woreczek. Woreczek z ziołami możemy również wrzucić do wanny z gorącą wodą.

 

Zastosowanie ziół w kąpieli:

 

 

  • Rumianek – na schorzenia skóry i hemoroidy

 

  • Lawenda – na uspokojenie, w stanach zdenerwowania

 

  • Melisa – w stanach nerwowych, na zaburzenia pracy serca na tle nerwowym

 

  • Rozmaryn – na niskie ciśnienie, reumatyzm, zmęczenie

 

  • Tymianek – na choroby dróg oddechowych, apatię, niskie ciśnienie krwi

 

  • Mięta pieprzowa – na zmęczenie, katar i przeziębienie

 

Specjaliści zalecają, aby nie mieszać więcej niż 5 różnych olejków, a także, aby na przeciętnej wielkości wannę wody dodawać nie więcej niż 10-15 kropli mieszanki olejków. Oczywiście nie dodajemy już żadnych płynów. Przed taką kąpielą najlepiej wziąć prysznic. Następnie zanurzamy się w wodzie z olejkami na 15-20 min i delikatnie masujemy całe ciało, zgarniając olejek z powierzchni wody. Po kąpieli nie spłukujemy ciała wodą, tylko wycieramy od razu ręcznikiem.

 

Kąpiel orzeźwiająca z lawendą:

 

Cztery łyżki suszonej lawendy zalewamy gorącą wodą i pozostawiamy na małym ogniu przez około 40min. Tak przygotowany napar odcedzamy i wlewamy do wanny z ciepłą wodą.

 

Sól do kąpieli na bóle kostno-stawowe i mięśniowe z wrzosem:

 

1kg gruboziarnistej soli morskiej mieszamy z 200g suszonych kwiatów wrzosu. Zamykamy w szczelnym słoju i odstawiamy w suche i ciemne miejsce na 3 miesiące. Po tym czasie sól jest gotowa do użycia. Wsypujemy ją do cienkiego woreczka (np. muślinowego) i wkładamy do wanny z ciepłą wodą. Taką sól możemy stosować co piątą kąpiel przez około 3 tygodnie.

 

Kąpiel na bolące mięśnie

 

Na bolące mięśnie bardzo dobra jest kąpiel relaksacyjna z dodatkiem soli morskiej lub soli Epsom (siarczan magnezu) wraz z wybranymi ziołami, które mają działanie przeciwzapalne, przeciwbólowe, tonizujące, ściągające. Idealnie nadają się do tego bylica piołun, bylica boże drzewko czy bylica pospolita.

Składniki:

  • 1-2 szklanki soli Epsom
  • 1 szklanka soli morskiej
  • 50 g suszonego ziela bylicy (piołun, boże drzewko lub pospolitej)
  • 1 szklanka wody

Opcjonalnie można dodać kilka kropel olejku eterycznego, np. bazyliowego lub tymiankowego.

 

Ziele bylicy gotujemy na małym ogniu przez ok. 10 min. Odcedzamy. Mieszamy obie sole i razem z wywarem ziołowym wlewamy do wanny z ciepłą wodą. Kąpiel powinna trwać przynajmniej 15 min.

 

Możemy również ulubione zioło przesypać do lnianego woreczka wraz ze szklanką soli, związać i zanurzyć w wannie z ciepłą wodą.

 

Kąpiel krwawnikowa


100 g krwawnika zalewamy zimną wodą i zostawiamy na noc. Następnego dnia ogrzewamy do wrzenia i dodajemy do kąpieli. Stosujemy przy świądach różnego pochodzenia, w bólach reumatycznych, przy zapaleniu nerwów kończyn górnych i dolnych.

 

Nagietkowa saszetka do kąpieli

 

2 łyżki kwiatków nagietka, 2 łyżki płatków owsianych umieszczamy na kawałku gazy wielkości około 20 x 20 cm , skrapiamy je 1 łyżeczką oleju sezamowego, formujemy woreczek, związujemy sznureczkiem. Gotową saszetkę wrzucamy bezpośrednio do kąpieli, albo wieszamy na kranie, aby przepływała przez nią ciepła woda. Kąpiele z taką saszetką koją podrażnienia, łagodzą świąd, działają antybakteryjnie i przeciwzapalnie.

 

Kąpiel jałowcowa

 

Około 1 kg młodych gałązek krzewu i garść owoców gotujemy przez kilka minut z 2 l wody. Po przecedzeniu wywar wlewamy do wanny, by przygotować 15-minutową kąpiel skuteczną w reumatyzmie, artretyzmie i wypryskach skórnych.

 

Kąpiel z macierzanki

 

150 g ziela zalewamy 3l wrzącej wody, gotujemy przez 5 minut na małym ogniu i odstawiamy na 30 minut pod przykryciem. Po przecedzeniu wlewamy do wanny wypełnionej w 1/3 wodą. Taka 20 minutowa kąpiel działa dezynfekująco na skórę oraz wzmacniająco i regenerująco, szczególnie wtedy, gdy po wyjściu z wanny nie wycieramy się, tylko owiniemy prześcieradłem kąpielowym i położymy do łóżka.

 

Kąpiel na łuszczycę

 

2 garści słomy owsianej lub sieczki, 2 szklanki otrębów pszennych, 3 łyżki ziaren gorczycy białej, 4 łyżki pączków sosny

Porcja wystarcza na 1 kąpiel, którą należy przeprowadzać co 2 dzień.

Wszystkie składniki wkładamy do dużego garnka i zalewamy wodą. Gotujemy 10minut, następnie odkładamy na 30min i przecedzamy do gorącej wody w wannie. Kąpiel w takim wywarze powinna trwać około 15min.

 

Kąpiel majerankowa na bezsenność

 

300 g zioła krótko gotujemy w 3 litrach wody rano i zostawiamy pod przykryciem do wieczora, aby przed kąpielą dodać jeszcze wyciąg majerankowy. Kąpiel powinna trwać do 20 minut. 

 

Kąpiel w rumianku

 

100 g koszyczków rumianku zalewamy 31 wody, doprowadzamy na krótko do wrzenia, trzymamy około 15 minut pod przykryciem, przecedzamy i wlewamy do wanny z ciepłą wodą. Około 20-minutowa kąpiel dezynfekuje całe ciało, łagodzi różnego rodzaju stany zapalne skóry, wpływa rozluźniająco i łagodnie uspokajająco.

 

Odwar ze skrzypu do kąpieli

 

100 g ziela zalewamy 3 1 wody i gotujemy przez 20 minut na małym ogniu. Po przecedzeniu wlewamy do wanny do połowy napełnionej wodą. Taka kąpiel powinna trwać około 20 minut i zalecana jest w neuralgiach, bólach korzonkowych i reumatycznych.


Kąpiel sosnowa

 

Około 500 g świeżych igieł gotujemy przez 5 minut w 3 1 wody, odcedzamy i wlewamy do wanny napełnionej wodą. Taka odświeżająca całe ciało kąpiel nie powinna trwać dłużej niż 15 minut. Do kąpieli, zamiast igieł, można dodać 1—2 łyżek olejku sosnowego.

 

Kąpiel w szałwii

 

100 g liści parzymy przez 20 minut, w 1 1 wody, przecedzamy i wlewamy do wanny napełnionej do połowy. Taka 25-minutowa kąpiel łagodzi nerwobóle, bóle mięśniowe, kostne i stawowe, działa łagodząco na skórę, np. przy egzemie i oparzeniach.
 

Kąpiel tatarakowa

 

1/2 kg korzenia tataraku gotujemy w 3 l wody na wolnym ogniu przez ok. 30 min. i wlewamy do wanny wody. Kąpiele stosujemy co 3 dni (najwyżej do 30 min.). Kąpiele są skuteczne przy stanach zapalnych skóry i ropieniach.

 

Kąpiel tymiankowa

 

100 g ziela zalewamy 4l wody, doprowadzamy na małym ogniu do wrzenia, gotujemy 5 minut i odstawiamy na kwadrans pod przykryciem. Po przecedzeniu wywar wlewamy do wanny z ciepłą wodą. Kąpiel, która nie powinna trwać dłużej niż 15 minut, działa przeciwbólowo, przeciwzapalnie i regenerująco na skórę.

 

Saszetka do kąpieli


2 łyżki kwiatków nagietka, 2 łyżki płatków owsianych umieszczany na kawałku gazy wielkości około 20 x 20 cm, skrapiamy je 1 łyżeczką oleju sezamowego, formujemy woreczek i związujemy sznureczkiem. Gotową saszetkę wrzucamy bezpośrednio do kąpieli, albo wieszamy na kranie, aby przepływała przez nią ciepła woda. Kąpiele z taką saszetką koją podrażnienia, łagodzą świąd, działają antybakteryjnie i przeciwzapalnie.

 

Ziołowa kąpiel